Beoordeel deze pagina
8,9/10 (12)
Bedankt voor uw beoordeling

Hypotheekforum

Vragen hypotheek ouders (kasrondje)

4 jaar geleden door diva 387

Goedendag, Wij willen ons eerste huis kopen. Hierbij gaan we gebruik maken van het geld van mijn ouders i.p.v. een hypotheek van de bank. We willen gebruik maken van het kasrondje en willen dus een zo hoog mogelijke rente onderling afspreken (i.v.m. hoger fiscaal voordeel). Ik heb een aantal vragen: Stel we lenen €150.000 van mijn ouders. • Ik lees op diverse plaatsen dat de onderling afgesproken rente maximaal [B]25% hoger [/B]mag zijn dan de reguliere bankrente. Bij een te hoge rente kan de belastingdienst bezwaar maken, omdat deze wellicht zo hoog gemaakt is om onrechtmatig hoge belastingaftrek te creëren (fraus legis).Ik kan deze 25%-norm alleen nergens vinden op de site van de belastingdienst. Weet iemand of dit daadwerkelijk zo is? • Is het een idee om onderling een variabele rente te hanteren, dus met een [B]bepaalde interval [/B]de maximale rente [B]opnieuw vaststellen[/B] op basis van de (markt)rente op dat moment? Kan/mag dit? Is dit verstandig?

Kunnen wij de lening ook vormgeven d.m.v. een [B]direct opeisbare lening[/B]? Om zodoende een hoger onderlinge rente af te spreken. Of geldt hier ook een maximum voor? Ik lees bij direct opeisbare leningen alleen een minimum (6%) maar geen maximum…

Binnen 5 minuten overzicht van de laagste rentes, uw maximale hypotheek en de netto maandlasten?

Doe hier de berekening online

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste hypotheeknieuws en de laagste hypotheekrentes? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief.