Beoordeel deze pagina
8,9/10 (12)
Bedankt voor uw beoordeling

Hypotheekforum

Overwaarde

3 jaar geleden door ptuavx 368

Beste allen,

ik plaats mijn vraag omdat ik bezorgd ben over de hypotheek van mijn ouders. Zij komen uit de tijd dat hypotheken bij de vleet werden vertrekt en overwaarde veel sneller werd opgenomen voor bijvoorbeeld een verbouwing aan het huis of andere uitgaven.

Vandaag de dag wordt er kritischer naar het verstrekken van een hypotheek gekeken en is er vaak geen sprake meer van overwaarde of de overwaarde is niet en anders gebruikt. Mijn ouders hebben in de 'goede tijd' de overwaarde gebruikt voor verbouwing aan het huis en andere uitgaven. Inmiddels staat het huis 'onder water'. Over 5 jaar gaan zij beiden met pensioen. De looptijd van de aflossing van de hypotheek wordt langer daar de overwaarde niet meer aanwezig is. Daarnaast dalen de inkomsten ook daar zij met pensioen gaan.

Hoe kan berekend worden hoe lang en hoeveel er betaald moet worden na het ingaan op inkomsten uit pensioen? Mijn ouders willen graag kleiner wonen, maar de woning zal dan verkocht worden met een restschuld. Hoe kan de hoogte afbetaling van een restschuld worden bepaald? Er is geen mogelijkheid tot extra aflossen middels spaargeld of de aankomende 5 jaar meer aflossen. Ze hebben nog nooit een achterstand gehad in het betalen van de hypotheek en er zijn geen andere schulden.

Graag hoor ik van jullie!

3 jaar geleden door ptuavx

Dag Erik,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Vroeg of later ga ik dit met mijn ouder bespreken om te bekijken welke gedachtes zij hebben. Zij laten hier namelijk vrij weinig over los. Ik vermoedt dat dit iets te maken heeft met generatie en uiteraard ook schaamte richting je eigen kinderen. Dat begrijp ik heel goed. Iedereen wilt zijn/haar eigen boontjes doppen en financiën ligt nu eenmaal gevoelig.

Erg fijn dat je mee wilt kijken, maar ik weet niet of dit de juiste tijd is om het met ze te bespreken en de gegevens te verstrekken. Kan jij of iemand anders mij vertellen, indien de tijd rijp is, wie daar voor benaderd kan worden en welk prijskaartje daaraan verbonden is? Mijn ouders komen rond van het geld wat zij maandelijks ontvangen, maar hebben geen (groot) budget om adviseurs te betalen.

Gr, Sanne

3 jaar geleden door ptuavx

Dag Erik,

Bedankt voor alle informatie en je aanbod. Ik zal het aanbod in gedachten houden.

Met vriendelijke groet,

Sanne

Binnen 5 minuten overzicht van de laagste rentes, uw maximale hypotheek en de netto maandlasten?

Doe hier de berekening online

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste hypotheeknieuws en de laagste hypotheekrentes? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief.