Beoordeel deze pagina
8,9/10 (12)
Bedankt voor uw beoordeling

Hypotheekforum

aflossingsvrije deel door lage rente omzetten?

2 jaar geleden door Jose 543

Ik heb in mei 2010 een hypotheek afgesloten voor E154.500 voor 10 jaar rentevast 4,75% (4,9% effectief). Hiervan is 78.500 aflossingsvrij en 76.000 banksparen. Door de lage rente op dit moment lokt natuurlijk de interesse om de hypotheek om te zetten, maar omdat ik nog ruim 4 jaar aan mijn rente vast zit, zal dit een behoorlijke boete geven. Nu zit ik totaal niet in het bank/hypotheekwereldje, maar is het gek om te denken dat er misschien een 'deal' te sluiten is met mijn huidige bank? Ik zit te denken om dan alleen mijn aflossingsvrije deel om te zetten naar een lineaire/annuïteiten/bankspaarhypotheek met de lagere rente, zodat ik dezelfde (totale) maandlasten houd. Ik merk er dan financieel op dat moment niets van, maar los dat "aflossingsvrije' deel wel af. De bank krijgt (ongeveer) hetzelfde bedrag binnen, waarvan minder winst, maar meer zekerheid. Heeft het zin om met deze redenering naar de bank te stappen? Zijn er eventueel nog andere tips voor mijn situatie? Of kan ik maar beter hopen dat in 2020 de rente nog steeds laag is...

Alvast hartelijk dank!

2 jaar geleden door Jose

Erik, dank voor uw reactie! Ik zit bij AbnAmro, voor zover ik weet doen zij nog niet aan rentemiddeling. Ik heb wel begrepen dat ze hiermee bezig zijn en dat er waarschijnlijk in juli duidelijk is wat en of ze hier iets mee gaan doen.

Anouk

Binnen 5 minuten overzicht van de laagste rentes, uw maximale hypotheek en de netto maandlasten?

Doe hier de berekening online

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste hypotheeknieuws en de laagste hypotheekrentes? Meld u aan voor onze gratis nieuwsbrief.