Beoordeel deze pagina
6/10 (1)
Bedankt voor uw beoordeling

Tips voor woningbezitters

Tips voor woningbezitters
20 mrt 2019

Belastingaangifte als huizenbezitter. Waar moet u allemaal op letten? Ieder jaar voor 1 mei moet de belastingaangifte weer gedaan worden en omdat er veel in een jaar kan veranderen, is het goed om te checken of al uw persoonlijke gegevens nog actueel zijn, of dat u nu met andere regelingen te maken krijgt.

Vooral als u een eigen huis heeft en er zaken zijn veranderd, kunt u in uw belastingaangifte tegen nieuwe situaties aanlopen.

In dit artikel bespreken we een aantal van die opvallende zaken en waar u op moet letten.

Vooraf ingevulde gegevens

Aan het begin van de aangifte kunt u de reeds bekende gegevens bij de belastingdienst automatisch laten invullen. Controleer deze goed, zeker als er dit jaar veranderingen in uw persoonlijke situatie zijn geweest.

Hypotheekrenteaftrek

De Belastingdienst neemt de gegevens van uw hypotheek automatisch over van de bank, maar hier wordt niet gekeken of de betaalde rente wel aftrekbaar is. De rente is alleen aftrekbaar als deze voor uw eigen huis is gebruikt, dus indien u deze (gedeeltelijk) voor iets anders gebruikt heeft, controleer de gegevens dan goed. Zo voorkomt u dat u teveel aftrekt en later geld terug moet betalen.

Heeft u in 2018 een nieuw huis gekocht? Dan zijn er ook kosten die u op uw aangifte eenmalig af mag trekken. Dit gaat bijvoorbeeld over de kosten van de hypotheekadviseur, notariskosten voor de hypotheekakte en taxatiekosten voor het krijgen van de hypotheek.

Heeft u dit jaar een bestaande hypotheek verhoogd? Dan heeft u recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek voor het bedrag van de verhoging. Om het op te geven als hypotheekrenteaftrek, moet de verhoging wel gebruikt zijn voor onderhoud of een verbouwing aan uw huis, voor het afkopen van erfpacht, of natuurlijk voor de aankoop van een andere woning.

Sinds 2011 zijn de regels met betrekking tot hypotheek aflossing gewijzigd. Voor hypotheken afgesloten vanaf 2011 geldt dat ze in minimaal 30 jaar moeten worden afgelost. Voor eerder afgesloten hypotheken blijven de voorwaarden, die geldend waren op het moment van afsluiting, staan.

Wijzigingen in persoonlijke omstandigheden

Bent u in 2018 gescheiden, of is uw geregistreerd partnerschap beëindigd en bent u nog wel samen eigenaar van uw huis? Dan heeft dit gevolgen voor hoe u de hypotheekrente aftrek verdeelt.

U kunt het eerste jaar na scheiding er nog voor kiezen om samen belastingaangifte te doen, maar u kunt ook los van elkaar aangifte doen. Bedenk u wel dat u dan nog steeds elkaar moet informeren over de gezamenlijke aftrekposten. Zo voorkomt u dat er teveel hypotheekrente af wordt getrokken en dit terugbetaald moet worden aan de Belastingdienst.

Bijleenregeling correct opgeven

Heeft u uw vorige woning met overwaarde verkocht? Dan heeft dit gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek van de nieuwe woning.

U mag alleen de rente aftrekken over de maximale aankoopprijs van de nieuwe woning. Zo kunt u, als de aankoopprijs van de nieuwe woning bijvoorbeeld €300.000 is en u €30.000 overwaarde op uw vorige woning had, nog maar rente aftrekken over een hypotheekbedrag van €300.000-€30.000, dus €270.000. Meer lenen voor bijvoorbeeld een verbouwing mag natuurlijk wel gewoon, u kunt de rente over het extra bedrag alleen niet meer aftrekken op uw belastingaangifte.