AFM niet blij met nadruk op de snelle hypotheek

05 mrt

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is niet blij met de manier waarop onder andere Florius adverteert voor haar hypotheken. De nadruk ligt heel duidelijk op de snelheid waarmee dat mogelijk is. Bij de aanbieder al binnen één dag, nog een stuk sneller dan binnen een week bij bijvoorbeeld de Rabobank. Die nadruk op de snelheid is tegen het zere been van de AFM.

 

Snelheid en realisme

Volgens de toezichthouder is het vooral belangrijk om realistisch te zijn over de mogelijkheden. En dat begint al met de nadruk op voldoende aandacht voor de persoonlijke situatie. Om heel duidelijk aan te geven dat de hypotheek een complex product is. Waar voldoende aandacht voor moet zijn, om te voorkomen dat er verkeerde keuzes worden gemaakt. Die focus op de snelheid is wat de AFM betreft niet waar het om zou moeten gaan. Zowel Florius als andere verstrekkers is aangegeven dat zij de snelheid waarmee ze werken niet meer het centrale onderdeel van hun communicatie mogen maken.

 

Haastige spoed is zelden goed

De AFM stelt dat haastige spoed zelden goed is. Vooral wanneer het gaat om een hypotheek, waarbij een adviseur juist de tijd zou moeten nemen. Om de maximale hypotheek te berekenen en om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat klanten goed op de hoogte zijn van mogelijke risico’s. Of veranderingen met betrekking tot de toekomst, waar zij gaandeweg mee te maken kunnen krijgen. Voor een goede voorbereiding en een weloverwogen keuze. Juist in een markt waarin de woningen schaars zijn, om te voorkomen dat mensen over één nacht ijs gaan.