Beoordeel deze pagina
9,8/10 (4)
Bedankt voor uw beoordeling

Eigendomsbewijs

Freddy Hoffman, hypotheekexpert
Freddy Hoffman
Blauw & Florijn
Onze hypotheekexpert
Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een 9,3/10!
"Fijn als iemand je helpt"
De adviseur besteedde erg veel tijd om duidelijk te maken wat een geldverstrekker exact nodig had en hoe ik dit het beste via internet kon aanleveren, erg behulpzaam! Alles wordt steeds meer digitaal en het is erg fijn als iemand je daarbij helpt.
- Harman G. op 7 juli 2020
Bijgewerkt op dinsdag 16 juni 2020

Het eigendomsbewijs van een woning bevat waardevolle informatie, die u onder andere kunt gebruiken tijdens de koop of verkoop van een woning of appartement. U krijgt het eigendomsbewijs van de notaris nadat de woning is overgedragen.

Snel naar:


In het eigendomsbewijs staat onder andere hoe de woning uw eigendom is geworden. Daarnaast vindt u er bijvoorbeeld informatie over de verkoper, de datum van de aankoop, de koper, de koopsom en de betrokken kadastrale percelen met hun oppervlakte. Ook staan eventuele eigendomsbelemmeringen in het eigendomsbewijs. Wat dat betreft is het eigendomsbewijs het officiële document waarop een groot aantal van de zaken rondom de verkoop is vastgelegd. Het eigendomsbewijs staat in het kadaster. Dit zijn openbare registers, waardoor u deze op ieder moment kunt aanvragen. Het is dus mogelijk om een kopie van het eigendomsbewijs aan te vragen bij het Kadaster.

Beschikkingsbevoegdheid onderzoeken

Een hypotheekverstrekker kan uw eigendomsakte opvragen, bijvoorbeeld bij het oversluiten van de hypotheek. Ook de notaris zal over het algemeen een kopie van het eigendomsbewijs opvragen om na te gaan of de verkoper inderdaad de beschikkingsbevoegdheid heeft. Dit is het recht om een goed over te dragen of te bezwaren met andere rechten. Dit is bijvoorbeeld niet het geval als u de woning huurt. Houd er rekening mee dat de meest recente akte kan bestaan uit een akte van ruiling, een verklaring van erfrecht of een verkoop van erfpacht of opstal. Het is tevens mogelijk om een oudere akte op te vragen, om op die manier de gewenste kopie van eigendomsbewijs aan te vragen. Op het moment dat u de beschikkingsbevoegdheid wilt onderzoeken met behulp van de eigendomsbewijs is het onder andere interessant om goed te kijken naar eventuele erfdienstbaarheden. Dit is het recht om gebruik te maken van een stuk grond als u zelf de eigenaar niet bent.

Kopie eigendomsbewijs aanvragen

U kunt (online) een kopie van het eigendomsbewijs aanvragen uit de openbare registers van het Kadaster, maar u moet hier meestal wel voor betalen. Op het moment dat u een aanvraag doet ontvangt u de betreffende akte zoals die op dit moment aanwezig is in de kadastrale boekhouding. Op het moment dat het gaat om een ruilverkavelingsakte, als eigenaren hun grond hebben geruild, ontvangt u een Kadastraal Bericht Eigenaar. Het is dan niet mogelijk om de originele akte te leveren maar u ontvangt een uittreksel van dit document. In alle andere gevallen krijgt u een kopie van het eigendomsbewijs van de woning.

Levertijd van een eigendomsbewijs

Het duurt gemiddeld een dag tot u beschikking heeft over de kopie van het eigendomsbewijs, op het moment dat u gebruik wenst te maken van een papieren versie. Heeft u voldoende aan een digitale variant in uw mailbox? Dan kunt u al binnen maximaal een paar uur rekenen op een kopie van het eigendomsbewijs, zodat u daar direct de beschikking over heeft. Het is mogelijk om een kopie van het eigendomsbewijs van iedere woning in Nederland op te vragen, u bent wat dat betreft niet gebonden tot de woning waar u zelf in woont.

Veelgestelde vragen

Wat is een eigendomsbewijs?

Het eigendomsbewijs is een document dat u ontvangt na de overdracht van de woning. Hierin staat informatie over onder andere de koper, verkoper, koopsom en hoe het huis in uw bezit is gekomen.

Wanneer heb ik een eigendomsbewijs nodig?

Bij het oversluiten van uw hypotheek heeft u het eigendomsbewijs nodig en de notaris vraagt het document op om beschikkingsbevoegdheid van de verkoper te controleren.

Hoe vraag ik mijn eigendomsbewijs op?

U kunt dit online in Kadaster opvragen, soms tegen betaling. U kunt het document zowel digitaal als op papier ontvangen.

Hoe lang duurt het voor ik mijn eigendomsbewijs heb?

Gemiddeld duurt het een dag als u de papieren versie opvraagt en een paar uur als u alleen een digitale versie nodig heeft.

Kan ik alleen een eigendomsbewijs opvragen als ik de eigenaar ben?

Nee, u kunt een eigendomsbewijs opvragen van elke woning in Nederland, ongeacht of u de eigenaar bent.

Laat u goed adviseren

Laat u goed adviseren over de mogelijkheden tot een hypotheek. Zo maakt u een goede keuze en kunt up profiteren van de meest voordelige mogelijkheden.

Maak gebruik van onze 280 experts
  • Wij opereren landelijk. Dus altijd in de buurt
  • Wij zijn 100% onafhankelijk
  • De eerste analyse is gratis en vrijblijvend

200.000+ Klanten geadviseerd

Wij zijn een landelijk werkende organisatie. Dit betekent dat waar u ook woont, onze adviseurs hebben altijd een kantoor bij u in de buurt. De adviseurs komen ook graag bij u aan huis voor een vrijblijvend en kosteloos eerste gesprek. Zo kunnen wij zonder dure huisvestigingskosten, de klant tegen een lager tarief een persoonlijke service bieden.

Ruim 280 ervaren hypotheekadviseurs staan klaar om u binnen enkele dagen van maatwerk advies te voorzien. Uw eigen adviseur begeleidt voor u het gehele traject van begin tot eind.

U weet binnen 5 minuten hoeveel hypotheek u kunt krijgen!

Hoeveel hypotheek kan ik krijgen?